Terug

Verzuim: de do's en don'ts

23 december 2019 door Marisca Urbanus van den Honaard

‘Het begint met wederzijds begrip’

Een leidinggevende is ook maar een mens en een werknemer is meer dan zijn of haar ziekte. ‘Elkaar begrijpen en de ander iets gunnen, daar komt goede verzuimbegeleiding op neer’, zegt HOBP specialist en zelfstandig HR-adviseur Marisca Urbanus.

Marisca Urbanus begeleidt trajecten voor bedrijven die te maken hebben met een langdurig zieke werknemer. Ze ziet geregeld een verzuimtraject uitdraaien op een arbeidsconflict: “Het is mij ook overkomen toen ik HR-manager in loondienst was en ziek werd. Ik ontdekte dat het in veel andere bedrijven ook zo ging en dat was de drijfveer om indertijd voor mezelf te beginnen als HR-adviseur: verzuimbegeleiding met zichtbaar resultaat.”

Waar gaat het mis?

“Vaak weten de werkgever en werknemer niet goed wat er van ze wordt verwacht. Werkgevers bellen de arbodienst en denken ervan af te zijn. Door de strenge privacyregels durven ze ook vaak niets meer te vragen aan de werknemer. De medewerker zit intussen thuis. In het begin bellen collega’s vaak, terwijl iemand nog midden in de onderzoeks- of herstelfase is. En na een tijdje wordt het stil. Zo ontstaat een verwijdering die kan uitlopen op een conflict.”

Wat kunnen werkgevers beter doen?

“Je hoeft niet alles te weten over een ziekte om belangstelling te tonen. In plaats van alleen te zeggen ‘neem je rust’, kun je vragen: ‘wat verwacht je van ons?’ en ‘wil je dat wij veel contact houden of minder?’ Het gaat erom dat je merkbaar moeite doet, zonder de druk van: ‘wanneer kom je weer?’ Geef medewerkers regie over hun verzuimtraject: ze weten zelf het beste hoe ze zich voelen. Werk biedt ook houvast, misschien wil de medewerker op een laag pitje aan de slag blijven. Biedt als het even kan die mogelijkheid.”

En werknemers?

“Hoe erg de ziekte jouw wereld ook overhoop gooit, het werk moet door. Realiseer je dat collega’s of je leidinggevende soms onhandig reageren uit onwetendheid. Probeer ze uit te leggen wat de situatie voor jou betekent. Als je er energie voor hebt, kun je misschien meedenken met je vervanger. Bijvoorbeeld door telefonisch iemand wegwijs te maken. Het kan rust geven als je weet dat je werk in goede handen is zodat je tijd hebt om te herstellen. Kijk ook verder dan het plan van aanpak voor de re-integratie. Misschien lukt niet alles wat er is afgesproken; wees daar open over.”

Hoe krijg je de angel uit een conflict?

“Ik ga met beide partijen om tafel en dan wordt er weleens iemand flink boos. Dat mag, want zo komt er weer beweging in de communicatie. Vergelijk het met een ingeparkeerde auto die je vanuit stilstand wilt keren. Geef gas zo veel je wilt, je komt niet weg. Je moet een beetje aan het stuur draaien om weg te kunnen rijden.

Iedere oplossing begint met wederzijds begrip. Als de werkgever en werknemer zich in de ander inleven komen ze al dichter bij elkaar. Over en weer flexibel zijn maakt ook uit. De werkgever kan er rekening mee houden dat de medewerker op slechte dagen minder doet dan is afgesproken. En de medewerker kan bijtijds zijn grenzen aangeven en meedenken over oplossingen als hij zelf iets niet kan. Zo verloopt een re-integratie bijna altijd succesvol. Of, als er geen herstel of ander werk mogelijk is, nemen beide partijen in goed overleg afscheid. Een verzuimtraject eindigt altijd met een resultaat. Je weet vooraf niet welk resultaat, het gaat erom dat beide partijen zich erin kunnen vinden."

 

Leren omgaan met conflicten? Bekijk de online cursussen in de leeromgeving van HOBP 

Online cursus Conflicthantering 

Online cursus Verzuimmanagement

  • Gezondheid, Zorg & Welzijn
  • HR, Psychologie & Coaching
  • Management